Universitat Rovira i Virgili

ASTERISC. Grup de Recerca en Comunicació

El grup de recerca en comunicació ASTERISC es va crear l'any 2008. Ha estat reconegut com a grup de recerca consolidat per la Generalitat de Catalunya (SGR2009-1146 i SGR2014-0669) del 2009 al 2016 i del 2017 al 2019 (SGR2017-360). El grup es troba actualment en el seu 4at SGR (SGR2021-108).

La recerca duta a terme pels investigadors d'ASTERISC es caracteritza per l'aproximació als diferents àmbits a través de metodologies d'avaluació comunicativa de caràcter qualitatiu, que situen els receptors com els veritables protagonistes dels processos de comunicació i informació, i d'enfocaments metodològics qualitatius de caràcter innovador i transversal.

ASTERISC aposta per la centralitat de la comunicació en les activitats socials, polítiques i econòmiques. La coherència del grup rau en el plantejament temàtic de les diverses línies de recerca que el conformen. La comunicació com a procés central de l'activitat de les societats, posant especial accent en les noves tecnologies i formats. Temàticament, s'han concebut dues grans línies que evidencien perfectament la singularitat i pluralitat del nostre col·lectiu.

Les dues grans línies de recerca són les següents:

COMUNICACIÓ EN ENTORNS DE RISC
Abasta els àmbits de la comunicació estratègica en el seu sentit ampli com són l'assessorament en comunicació política, la planificació de comunicació institucional, el disseny de campanyes comunicatives de tipus corporatiu i institucional, els gabinets de comunicació d'empreses, institucions públiques i partits polítics, les relacions públiques en els àmbits descrits i l'especialització periodística en temàtiques relacionades amb la política -campanyes electorals, gestió de crisis polítiques-, les institucions i la indústria i el medi ambient.

Àrees de treball:

IDENTITATS I ESTUDIS CULTURALS
Se centra en l'anàlisi de la cultura mediàtica com a element cabdal en els processos comunicatius, posant èmfasi en l'estudi dels mitjans de comunicació emmarcats en el funcionament social, ideològic i econòmic de la societat actual (tenint en compte les dimensions transversals de gènere, origen ètnic, edat i classe, així com també el paper dels mitjans en la construcció d'elements identitaris diversos); i en la vinculació dels estudis culturals als mitjans, més concretament el que als àmbits acadèmics anglosaxons es denominenfilm studies, critical studies on television and new media studies.
En paral·lel a aquest vessant més analític i centrat en la recepció, el nostre treball se centra també en l'aplicació de la recerca en la producció audiovisual i publicitària, l'estructura dels mitjans o l'anàlisi de contingut.

Àrees de treball:

Un dels punts forts que caracteritza el grup ASTERISC és la seva estructura organitzativa, sempre posada al servei d'un creixement sostenible nodrit des de baix. El grup ha anat creixent en nombre d'investigadors/es i volum de projectes i producció científica, malgrat les circumstàncies complexes dels últims anys. Aquest creixement entronca amb un dels objectius principals que és la formació d'una cantera investigadora jove. 

La voluntat de mantenir una línia constant de renovació i formació d'investigadors/es s'emmarca en l'aliança i connexió directa entre ASTERISC i dues estructures paral·leles que, en sinèrgia amb el Departament d'Estudis de Comunicació de la URV, col·laboren amb el grup i en les quals hi participen la majoria dels membres: el Màster en Comunicació Estratègica (MASTERDEC) i el Doctorat en Antropologia i Comunicació (DAC).

En aquest últim, a més a més, es fa evident la defensa d'una recerca transdisciplinar ja que és producte de la fusió i col·laboració entre els Departaments de Comunicació i el d'Antropologia, Filosofia i Treball Social de la URV. La col·laboració amb el programa de Doctorat i amb el Màster estableix uns clars marcs transversals com a base de les activitats de formació en el si del grup.

Contacte:
 977 558 532